تیم فوتبال اتلتیکو مادرید اسپانیا امشب (شنبه) در فینال لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا نه تنها می تواند برای اولین بار قهرمان این رقابت های معتبر شود بلکه می تواند جلوی رکورد دهمین قهرمانی تیم ثروتمند و همشهری خود یعنی رئال مادرید را هم بگیرد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، دو تیم قرار است امشب (شنبه) فینال لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا را در لیسبون برگزار کنند.
 
اتلتیکو مادرید پیش از این در رقابت های فصل اخیر لالیگا نیز با عملکردی فوق العاده به قهرمانی رسیده بود تا بر سال ها سلطه رئال و بارسلونا در این رقابت ها پایان دهد. والنسیا آخرین تیم به غیر از رئال مادرید و بارسلونا بود که در سال 2004 توانست قهرمان لالیگا شود.
 
این تیم همچنین بعد از غیبتی طولانی دوباره در مسابقات لیگ قهرمانان حضور پیدا کرده است.
 
اتلتیکو بعد از شکست از بایرن مونیخ در فینال 1974، برای دومین بار است که تا فینال رقابت های اروپایی بالا آمده است، اما این نخستین بار در تاریخ 59 ساله این مسابقات است که دو تیم از یک شهر به فینال می رسند.
 
اما رئال مادرید به عنوان ثروتمندترین باشگاه جهان که در پنج سال گذشته بیش از 600 میلیون یورو صرف خرید بازیکن کرده است، برای سیزدهمین بار در فینال بازی می کند؛ گرچه آخرین بار در سال 2002 به قهرمانی رسید.
 
اتلتیکو که به خاطر لباس های راه راه قرمز و سفید خود به ˈتشک سازانˈ معروف است و رئال مادرید که با پیراهن های یک دست سفید بازی می کند و به آن تیم ˈکهکشانی هاˈ می گویند، پیش از این فقط یکبار در مسابقات اروپایی به مصاف هم رفته اند که نیمه نهایی جام اروپا در سال 1959 بود.
 
در آن دیدار رئال مادرید با گل فرانس پوشکاش به برتری 2 بر یک رسید و بعد هم برای چهارمین بار متوالی راهی بازی فینال آن مسابقات شد.
 
این دو تیم همشهری در رقابت های فصل جاری چهار بار با هم بازی کرده اند. در لالیگا اتلتیکو یک بر صفر در ورزشگاه برنابئو به پیروزی رسید و سپس دو تیم در کالدرون به تساوی دو بر دو دست یافتند. در مسابقه رفت و برگشت نیمه نهایی جام حذفی اسپانیا نیز اتلتیکو در مجموع با نتیجه 5 بر صفر باخت.
 
با وجود این نتایج قبلی تأثیر زیادی روی بازی امشب نخواهند داشت چراکه اتلتیکو در مسابقات فصل جاری اروپایی تا کنون شکست نخورده و رئال مادرید برای کسب قهرمانی به شدت تحت فشار است.
 
کریستیانو رونالدو گلزن برتر مسابقات این فصل با رکورد 16 گل معتقد است که توقعات از او و هم تیمی هایش بسیار زیاد است.
 
وی گفت: از روز اولی که به این تیم آمدم فشار مثبتی را برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا احساس کردم. رئال مادرید مدت ها است که این عنوان را می خواهد و اکنون زمان تحقق این رویا فرا رسیده است.
 
رئال مادرید در یازده بازی از 13 دیدار گذشته خود در مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا پیروز بوده است. تنها شکست این تیم در فصل جاری در یک چهارم نهایی مقابل بوروسیا دورتموند بود.
 
از سوی دیگر اتلتکیو مادرید در رقابت های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا تا کنون شکست نخورده و در این فصل تا کنون 9 پیروزی و 3 تساوی کسب کرده است.
 
منچستریونایتد آخرین تیمی است که در سال 2008 بدون شکست توانست قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.
 
پیروزی اتلتیکو مادرید این تیم را به پنجمین تیمی تبدیل خواهد کرد که در هر سه تورنمنت اروپایی یعنی لیگ قهرمانان، جام در جام برندگان و همچنین لیگ اروپا قهرمان شده است. آژاکس، بایرن مونیخ، یوونتوس و چلسی چهار تیم دیگر هستند.
 
در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان رئال مادرید با 37 گل در 12 بازی بهترین خط حمله را داشته است. این تیم تنها تیم تاریخ لیگ قهرمانان است که رکورد متوسط 3 گل در هر بازی در یک فصل مسابقات را دارد.
 
اتلتیکو مادرید نیز با رکورد دریافت فقط شش گل در 12 بازی بهترین دفاع را داشته است.
 
دیه گو کاستا بازیکن این تیم هم هشت گل در هشت بازی فصل جاری لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است که این تعداد نصف رکورد کریستیانو رونالدو است.
 
رئال مادرید فقط یکی از سه پنالتی خود را در مسابقات لیگ قهرمانان به گل تبدیل کرده است.
 
16 گل کریستیانو رونالدو در یک دوره مسابقات لیگ قهرمانان یک رکورد است. وی در 29 بازی قبلی خود در این رقابت ها 37 گل زده است.
 
کریم بنزما و آنخل دی ماریا نیز بیشترین پاس های گل را داده اند. هر کدام 5 پاس گل داده اند که از این نظر با وین رونی برابرند.
 
گرت بیل نیز با 4 پاس گل، بیشترین پاس گل را در مسابقات مراحل حذفی فصل جاری داده است.
 
کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید در مجموع برای چهارمین بار و از سال 2007 برای نخستین بار به فینال لیگ قهرمانان رسیده است. هر سه فینال قبلی او در زمان مربیگری آث میلان بوده است.
 
وی همچنین بعد از باب پایسلی سرمربی سابق تیم لیورپول، دومین مربی است که می تواند سه قهرمانی لیگ قهرمانان را کسب کند.
 
دیه گو سیمئونه سرمربی اتلتیکو مادرید نیز شاهد دو پیروزی اتلتیکو مادرید در هشت بازی قبلی این تیم مقابل رئال مادرید بوده است. یکی از این پیروزی ها در فینال فصل گذشته جام حذفی اسپانیا بود.
 
از بین دروازه بان هایی که بهترین آمار حفاظت از دروازه تیم های خود در مسابقات لیگ قهرمانان امسال را داشته اند، ایکر کاسیاس و تیبات کورتویس به ترتیب با 84.3 و 82.9 درصد بهترین عملکرد را داشته اند.
 
هر دوی این دروازه بان در پنج بازی لیگ قهرمانان دروازه تیم های خود بسته نگه داشتند و از این نظر با رکورد پیتر چک و داوید دخه آ برابر هستند.
/2759/